Richtlijnen voor sociale media in het onderwijs

OMDAT JE ERGENS MOET BEGINNEN

We moeten er iets mee… dus dachten we… we vragen jou een introductieworkshop te geven… Uiteindelijk moeten natuurlijk alle medewerkers, leerlingen, studenten en ouders weten wat we kunnen met sociale media. Maar ja, het neemt nu zo’n vlucht… we dachten we beginnen maar vast.

Dit is kort samengevat hoe veel scholen bij me komen als ze bij me komen voor kennis en vaardigheden over sociale media. In de profit sector – bij bedrijven – is het overigens niet anders. En ik moet toegeven: zo ben ik zelf ook begonnen. Niks mis mee dus… Of…

Het is verstandig na te denken hoe je de digitale ruimte die de sociale media beslaat –  de reikwijdte de impact die de media hebben – wat beter te verkennen voordat je aan de slag gaat. Je kunt dat doen door na te denken over je identiteit en hoe je die wilt profileren op het internet. Je kunt nadenken over de vaardigheden die jij, je medewerkers en je organisatie moeten hebben om te starten en je kunt beginnen bij lijnen te trekken die je speelveld zichtbaar maken.

Dat laatste is in het onderwijs van groot belang omdat – naast je verantwoordelijkheid naar medewerkers en organisatie – ook de zorg draagt voor kinderen en jongvolwassenen en hun ouders. ’t Gaat er dan om dat je helder maakt dat aspecten als vrijheid van meningsuiting, van privacy, auteursrecht en boerenfatsoen in evenwicht gebruikt worden op je school. Dat is lastig. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met de vrijheid van meningsuiting van een leerling die blowend op de foto van z’n Twitterprofiel staat?

In het bedrijfsleven zijn er – om thema’s als privacy, auteursrecht en goed gedrag in balans te brengen – rechtlijnen en gedragscodes voor sociale media. Gek genoeg zijn die er nauwelijks voor scholen. Ook niet van partijen als Mediawijzer.net. Daarom heb ik zelf maar is een poging gewaagd en richtlijnen geschreven sociale media in het onderwijs. Om te downloaden – gratis. Zodat er grenzen zijn aan het speelveld.

Natuurlijk valt er nog veel meer te zeggen over sociale media in het onderwijs. Met betrekking tot de integratie in de organisatie en het onderwijs, de didactische vaardigheden, de identiteit van de school, enzovoort. En natuurlijk is het verstandig hulp te zoeken en een mediacoach aan te wijzen of mediateam op te richten. Je kunt ook beginnen bij je richtlijnen. Dat begin is er.

Download de richtlijnen voor sociale media in het onderwijs op www.cquenz.nl > klik door naar Sociale Media

0 Responses to “Richtlijnen voor sociale media in het onderwijs”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Cquenz

bezoek ook mijn website www.cquenz.nl sociale media integratie, communicatie & toepassingen @ internet

Twitter

Archief


%d bloggers op de volgende wijze: