Twitteren op school

LATEN WE BEGINNEN IN DE LERARENKAMER

Een bovenschool manager zei me onlangs: Ik heb een smartphone, alle kinderen op school hebben een smartphone, en als de lessen beginnen gaan we 50 jaar terug in de tijd, door te eisen dat alle mobieltjes uit gaan.

Chargeert de schoolleider? Scholen staan soms best smartphones toe, er zijn cursussen mediawijsheid en er is lesmateriaal waarbij de smartphone behulpzaam kan zijn. Maar het feit dat de mobieltjes tijdens de les uit moeten, is een interessant signaal. Het zegt ons dat leerlingen en studenten de mediavaardigheid hebben het apparaat te bedienen. Ze doen dat wellicht te pas en te onpas en dat komt omdat veel leraren niet de mediawijsheid hebben om gezond gebruik te stimuleren.

Als je vervolgens met de leraren gaat praten over de nieuwe media, sociale netwerken en sociale media, dan komt al gauw het thema verantwoordelijkheid ter sprake. Regelmatig kom ik in teams waar de gedachte heerst dat de primaire rol voor nieuwe media bij ouders ligt. Iedereen die #Volgjemenog? (Gouman, 2011) leest weet dat die gedachte niet vol te houden is. Als je dan weet dat 96 procent van generatie Y – onze schoolgaande en studerende kinderen – actief is op sociale netwerken, dan hebben hebben schoolteams de verantwoordelijkheid actief te zijn met sociale media en netwerken.

Wanneer leraren zich vanuit hun pedagogische verantwoordelijk niet aan nieuwe media kunnen onttrekken, wat moeten ze dan doen? Natuurlijk moeten ze weten hoe de media werken. Bovenal, echter, is van belang dat de school beseft dat Web 2.0 publieke ruimte is. Scholen zouden die ruimte een moeten annexeren, door regels rondom goed gedrag op te stellen, door leerlingen en studenten een goed profiel te gunnen – aan personal branding te doen en door conversaties over lessen en lesstof te stimuleren. Dergelijke thema’s worden vervolgens onder gebracht in één document. Een 0nline strategie, gestoeld op de identiteit van de school, voorzien van pedagogische én didactische uitgangspunten en de laatste inzichten over nieuwe media.

Lijkt het bovengenoemde een hele stap? Twitter dan direct na de eerste teambijeenkomst de voornemens voor een online strategie. Dat is een mooie stok achter de deur om binnen afzienbare tijd resultaat te boeken.

In het Onderwijsblad van 17-09-2011(nr.14) schrijft Saskia Ridder een interessant artikel over nieuwe media.

0 Responses to “Twitteren op school”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Cquenz

bezoek ook mijn website www.cquenz.nl sociale media integratie, communicatie & toepassingen @ internet

Twitter

Archief


%d bloggers op de volgende wijze: