Het gaat om het vertrouwen Van Veelen

Arjen van Veelen – classicus, opinieredacteur en columnist van nrc.next – schrijft vandaag in zijn krant over Facebookadvertenties. Hoe hij ze rechtsboven aanklikte om te ontdekken hoe Facebook zijn persoonlijkheid profileert. Van Veelen bestelt BuikWeg T-shirts, gaat naar een Audi-dealer, doet allerlei testjes. Hij kijkt daarbij naar zichzelf zoals ook de hij filosoof Michel de Montaigne deed en concludeert dat hij verandert door het nieuwe dat hij leert. Het levert een goed artikel op, dat laat zien dat social branding van alle tijden is.

Natuurlijk gaat Van Veelen spijt krijgen van zijn zelfonderzoek. Al was het maar omdat hij tot in lengte van dagen spam zal ontvangen van alle bedrijven aan wie hij zijn persoonsgegevens vrijwillig afstond. In het artikel worden de advertenties geduid als  precisiereclame, geflankeerd door de welbekende metafoor: oude marketing was schieten met hagel.

De spam die Van Veelen mag verwachten, zijn profiel dat doorverkocht en doorverkocht zal worden – ze leggen de ware aard van de advertenties bloot. Het is oude marketing in een nieuw jasje. Het verschil is dat er nu met nog veel meer hagel op Van Veelen geschoten gaat worden. Waarschijnlijk is het profiel van Van Veelen ook meer waard dan het T-shirt dat hij van BuikWeg kocht.

Bedrijven die social branding goed begrijpen zijn nog maar dun gezaaid. Goede branding komt van mijn garage (universeel, klein familie bedrijf in een dorp), die mij een degelijke occasion aanbied, omdat ze in mijn profiel gezien hebben dat ik op wintersport ga, dat ze weten dat mijn huidige auto best wat kilometers heeft gehad en dat de grote beurt weer voor de deur staat. Dat is precisiereclame. Dat is schieten met scherp. Dan wordt ik geraakt.

Het verschil met de bedrijven op Facebook en mijn garage zit ‘m in de tijd. Want de band met mijn garage is er al jaren, ik heb vertrouwen in zijn diensten en daarom hoeft hij mij niet te verleiden. Ga ik niet in op zijn aanbod? Even goede vrienden. Ga ik naar een andere garage? Even goede vrienden, hij heeft trouwe klanten genoeg die reclame voor hem maken.

Een netwerk opbouwen kost tijd en vraagt om vertrouwen. Sociale netwerken zetten inhoud/content  zo snel om dat het nauwelijks te volgen is. Marketing lijkt dat zelfde tempo te willen volgen en verleiden de klant liever dan vertrouwen te winnen en het netwerk zijn werk te laten doen. Doel is nog steeds om een product te verkopen, terwijl in sociale netwerken de relatie veel belangrijker is.

Hoe is het met de relatie en het vertrouwen tussen Van Veelen en al die adverteerders? Wellicht kunnen we daar in de krant nog ‘ns wat over vernemen.

0 Responses to “Het gaat om het vertrouwen Van Veelen”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Cquenz

bezoek ook mijn website www.cquenz.nl sociale media integratie, communicatie & toepassingen @ internet

Twitter

Archief


