Wij, de webkinderen

Vandaag komt nrcnext met een mooie vertaling door Stijn Meurkens van We, the webkids, een manifest van Piotr Czerski. Het manifest is een internethit. Merkens schrijft in zijn bijschrift:

Er gaat weinig boven een goed geschreven manifest. Omdat ze verandering vastleggen, de gevestigde orde raken waar het pijn doet. Omdat ze zekerheid en richting geven aan zaken die niet heel hard te maken zijn, waarden geven om op terug te vallen. Omdat een manifest mensen weet te verbinden en oproept tot actie. En omdat een goed manifest geschreven is in korte, pakkende zinnen. Een goed manifest onderscheidt zich door de schrijfstijl. Dwingend. Overtuigend. Staccato.

Een goed manifest doet je op zoek gaan naar een hamer, spijkers en een kerkdeur.

Piotr Czerski publiceerde op 11 februari dit jaar in de lokale Poolse krant Dziennik Bałtycki het artikel “My, dzieci sieci”. Een manifest over de denkbeelden van een ieder die is opgegroeid met het internet. 

Ik voel me erg thuis bij de gedachten van Czerski. Het is een fundamenteel betoog, op basis van een doorwrochte analyse. Het is persoonlijk en universeel. Knap.

Toch behoor ik duidelijk niet tot zijn generatie. De tien jaar die wij schelen positioneert mijn generatie – zo zegt Wikipedia – precies tussen Czerksi’s ‘wij’ en ‘jullie’ in. En daar ben ik helemaal thuis. Er tussenin, op de achtergrond. Zie mij als de tolk tussen online en offline generaties. Ik leef internet niet – ik gebruik het veel en ken het goed. En ik praat er veel over. Vooral met mensen die Internet niet begrijpen.

In die rol moet ik vaststellen dat Czerski precies dat nastreeft wat zijn ouders nastreefden: vrijheid. Telkens weer is dat vrijheidsstreven ook het wegduwen van de oudere generatie. Terwijl die generatie dat streven van de Y-generatie best snapt, zelfs voelt. Ze snappen de mogelijkheden van internet alleen niet ten volle. Het gesprek over fundamentele waarden is dus brug tussen on- en offline generatie. Het is tijd dat we dat gesprek vaker en intensiever voeren.

Kijk ook eens naar Nieuwe Meesters – daar brengen we dat in praktijk.

0 Responses to “Wij, de webkinderen”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Cquenz

bezoek ook mijn website www.cquenz.nl sociale media integratie, communicatie & toepassingen @ internet

Twitter

Archief


